Leiderschap: Corrigeer nooit het hele team!

Afgelopen week heb ik het zelf ondergaan. Ik zat op de spinning fiets en de instructeur spreekt de gehele groep aan. Sommigen van ons zaten niet in de juiste houding op de fiets, gebruikten niet de juiste techniek of weerstand. Dit werd tegen de hele groep in het algemeen gezegd. Vooropgesteld: Ik heb de meest geweldige ‘spinning-juf’ die er bestaat. Ze is prettig gestoord, sociaal, fanatiek, opzwepend en drijft ons tot het uiterste. Heerlijk! Maar, al fietsend trad bij mij de onzekerheid binnen en dacht ik: Bedoelt ze mij ook of niet? Ik wist het echt niet.

Het is een vaak begane fout, helaas. Een leider kiest ervoor om het gehele team op iets aan te spreken of te corrigeren. Op deze manier hoeft hij/zij niemand persoonlijk aan te spreken en kan het hele team ervan leren. Alleen dit laatste blijkt in de praktijk anders uit te werken. Uit onderzoek blijkt dat diegenen die gecorrigeerd moeten worden zich vaak niet aangesproken voelen en dus niet veranderen, terwijl degenen die hun werk goed doen juist gedemotiveerd raken door deze ‘berisping’. Zij voelen zich namelijk wel aangesproken. Dit laatste is waarschijnlijk ook de reden waarom zij juist de medewerkers zijn die het wel goed doen. Zij staan in de leermodus, kijken rond, leren van anderen, staan open voor ontwikkeling.

Mijn advies: Spreek de medewerker persoonlijk aan op het beter uitvoeren van bepaalde taken of het veranderen van gedrag (feedback geven), coach deze medewerker, afhankelijk van zijn/haar taak-volwassenheid en veranderbereidheid (situationeel leidinggeven). Vergeet daarnaast niet die medewerker die het goed doet te complimenteren en te motiveren het goede werk voort te zetten.

Succes!

Helen Brusselers-Gisbers