Fuck The Bucket List!

Een teken van zwakte

Waarom moeten mensen zo rond hun 40e opeens een bucket list gaan maken? Zien we onszelf over het randje van de tweede helft van ons leven glijden? Of is het een midlife crisis die ons doet nadenken over wat we vooral niet hebben? Ik weet het niet, maar ik denk wel dat het niet gezond is. Het voelt voor mij ook een beetje als een teken van zwakte. Hoezo heb je nog een hele lijst van dingen die je nog zou willen doen voordat je doodgaat? Wat heb je dan met de rest van je leven gedaan? “Nutteloos rondgedwaald, maar nu ga ik er echt wat van maken”, zo klinkt het….

Find the joy in your life….

Toegegeven, The Bucket List, met Morgan Freeman en Jack Nicholson in de hoofdrollen, is één mijn meest favoriete films, een prachtige verfilming van twee terminaal zieke patiënten die samen nog één keer goed de bloemetjes buiten gaan zetten door hun bucket list af te gaan werken. Geld hebben de mannen in overvloed, dus om hun lijst af te werken vliegen ze de hele wereld over. Op een gemiddelde bucket list staan meestal de meest exotische oorden en wereldwonderen. Maar wat uiteindelijk de hele clou van het verhaal is, is de betekenis van vriendschap en het hebben van een plek die jij ‘thuis’ noemt. En daarvoor hoef je niet naar de Taj Mahal.

Ik mag toch hopen dat ik mijn hele leven mag vertoeven tussen vrienden en niet alleen wanneer ik terminaal zou zijn. Als je erachter komt dat je doodgaat… zou je aardiger zijn… zou je meer liefhebben, nieuwe dingen uitproberen? Nou… je bént stervende, dat zijn we allemaal…

Trailer ‘The Bucket List’

Find the joy in your work…

Op het werk is het eigenlijk precies hetzelfde. Het is goed om perspectief te hebben, om je focus op de toekomst helder te hebben, maar staar je er niet op blind. Ik kom mensen tegen die zich zo overduidelijk aan het profileren zijn op weg naar een gewenste promotie dat het irritaties wekt. Blijf vooral jezelf, zoek werk dat je vooral erg leuk vindt en laat in het nu zien wat je ook in de toekomst voor de organisatie kunt betekenen. Vrouwen blijken zichzelf meer doelen te stellen dan mannen. Dit levert automatisch ook meer (keuze)stress op wanneer het om de carrière gaat. Zie ook het artikel “Waarom vrouwen de promotie naar de top niet krijgen….” Ik denk ook dat we vaak streven naar iets wat ons, wanneer we het eenmaal hebben bereikt, weer doet verlangen naar hoe het voorheen was. Ik hoor in mijn coaching gesprekken mensen vaak zeggen dat zij nu zo druk zijn met het uitvoeren van allerlei ‘randzaken’ dat ze weer terugverlangen naar de tijd van de focus op de ‘core business’ omdat ze toen meer werkplezier hadden. Denk aan de ondernemer die alleen nog met personeelsperikelen bezig is, de accountant die alleen nog maar controle lijstjes met vinkjes afwerkt, de manager die 95 mails per dag wegwerkt en van meeting naar meeting rent en nooit meer op de werkvloer te zien is etc.

Eigenlijk is het heel simpel. Of het nu om je werk gaat of om je privé leven: Maak eens een lijst van dingen die jou gelukkig maken of energie geven. Maak vervolgens een lijst van wat je dagelijks doet. Vergelijk deze twee lijsten en pas aan.

Een not-to-do-list

Eigenlijk maken we de hele dag door keuzes. Je kan elke minuut maar op één manier besteden. We weten allemaal dat  een te grote to-do-list leidt tot stress. Het is juist een teken van kracht om prioriteiten te kunnen stellen en om dus ook een not-to-do-list te maken. Wanneer je je realiseert dat 20% van je inspanningen leidt tot 80% van je resultaat (het Pareto Principe), ga je automatisch andere keuzes maken, Slimmer Werken. Dan ga je leren om “Nee” te zeggen, niet alleen maar te focussen op urgente zaken, maar meer op belangrijke zaken. “Kapitein op je eigen schip” noemen wij dat. Meer controle krijgen over je planning, je werkdag.

Happy people focus on what they have (accomplished), unhappy people on what’s missing!

‘List of accomplishments 2015’

Waarom zouden we een bucket list maken? Daar zit zoals gezegd iets van ontevredenheid in. Maak liever een lijst van wat je bereikt hebt op persoonlijk vlak en wat je op je werk hebt gepresteerd. Heb je een vriend door een zware tijd heen geholpen, heb je hard gewerkt en een nieuw product succesvol gelanceerd, heb je een succesvol team opgezet etc. Dus in plaats van het formuleren van een lijst van goede voornemens voor 2016, lijkt het me verstandiger om eens een ‘list of accomplishments 2015’ te maken. Focus op wat je hebt in plaats van wat je niet hebt!

Sommige mensen wachten de hele week op vrijdag, het hele jaar op zomer, een heel leven op geluk…..

Realiseer je dat het hier en nu alles is wat je ooit zal hebben. Maak het NU de hoogste prioriteit in je leven!

Succes!

Helen Brusselers-Gisbers